Moskva, Moscow, Russian Federation
The article is devoted to the management of personnel’s involvement; it summarizes the results of Russian and foreign researches on the nature and the factors that determine the level of employees’ engagement.The author analyzes the basic conditions that must be created in organizations for the real management of involvement. In particular, attention is drawn to the fact that in order to increase the level of involvement an organization should provide inspiring (involving) leadership, strong corporate culture, priority of talent growth; develop the strong sense of responsibility among its sta ; form HR-policies and procedures consistent with the objectives of the company. Provided examples of successful involvement management practices of foreign and domestic companies are of certain interest. Signi cant challenges to employees’ engagement are highlighted, including: poor setting of goals and objectives, lack of resources, unclear responsibilities. The author emphasizes that the same measures to strengthen the engagement will be equally accepted by di erent groups of sta (professional, age, demographic).
engagement, engagement factors, level of involvement, corporate culture, involving leadership, involvement management problem, frustration at work.
Вовлеченность персонала как фактор успеха организации
Самые успешные компании мира понимают, что вовлеченность персонала (вовлеченность (от англ. engagement) — это эмоциональное и интеллектуальное состояние, которое побуждает сотрудников выполнять их работу как можно лучше) имеет очень большое значение для успеха бизнеса.
Исследования, проведенные компаниями The Gallup Organization, Hay Group, Aon Hewitt, Towers Perrin и др., убедительно доказывают, что забота о вовлеченности существенно влияет на результаты деятельности компании.
Так, по данным компании Hay Group [6]:
- уровень текучести кадров на 54% ниже в организациях, которые следят за уровнем вовлеченности персонала и создают благоприятные условия работы;
- компании, попавшие в верхний квартиль по уровню вовлеченности и условиям для успеха, демонстрируют рост прибыли, который в 4,5 раза выше, чем у других компаний в данной отрасли;
- у сотрудников, которые демонстрируют высокий уровень вовлеченности и располагают условиями для успеха, производительность на 50% чаще превышает среднестатистический уровень.
По данным, представленным Aon Hewitt, в компаниях с высоким уровнем вовлеченности сотрудников по сравнению с компаниями с низким уровнем вовлеченности [8]:
- на 12% выше стоимость акций;
- на 27 000 USD в год больше объем продаж на сотрудника;
- на 3800 USD в год больше прибыль на сотрудника;
- на 5–10% выше уровень удовлетворенности клиентов;
- примерно вдвое больше конкурентоспособных заявок на открытые вакансии.
По мнению консультантов и исследователей, вовлеченным сотрудникам свойственны следующие качества: поглощен работой — «на работе время летит быстро», поддерживает концентрацию в течение длительного времени, чувствует сильную эмоциональную связь с компанией, относится к работе с энтузиазмом и страстью, расширяет сферу своей ответственности, гибкий, не ограничивается исполнением должностных обязанностей, адаптируется к изменениям, стремится развивать рабочие навыки, не нуждается в напоминаниях и приказах, делает все вовремя, настойчив, проявляет инициативу, ориентирован на достижение цели, добросовестный, ответственный и обязательный, предан работе [3].
1. Vovlechennost’ personala: Kak dostich’ maksimuma [Employee engagement. How to achieve maximum]. Available at: http://www.e-xecutive.ru/career/adviser/1908342/index.php?utm_source=newsletter_exe&utm_term=&utm_medium=edition&utm_content=20140225&utm_campaign=daily_stat&ID=1908342%3Futm_source%3Dnewsletter_exe (Accessed 26 February 2015).
2. Vozmozhnost’ rabotat’ v raznyh stranah mira - jeffektivnyj instrument motivacii Pfizer [The opportunity to work in various countries around the world - an effective tool for motivation Pfizer]. Available at: www.rb.ru/article/vozmojnost-rabotat-v-raznyh-stranah-mira-effektivnyy-instrument-motivatsii-pfizer/7098027.html (Accessed 26 February 2015).
3. Konovalova V. Upravlenie vovlechennost’ju personala: faktory uspehov i neudach [Managing Employee Engagement: Factors Successes and Failures]. Kadrovik. 2014, I. 9, pp. 74-84. (in Russian)
4. Kruz K., Karsan R. Kompanija mechty. Pochemu v uspeshnyh kompanijah govorjat «my» [Dream company. Why in the successful companies they say «we»]. M.oscow, Mann, Ivanov and Ferber Publ., 2012.
5. Obzor luchshih praktik vovlechenija personala v process nepreryvnogo sovershenstvovanija (Gruppa RU-COM) [Review of best practices involving staff in the process of continuous improvement (Group RU-COM)]. Available at: www.up-pro.ru/library/production_management/kaizen/luchshie-praktiki.html (Accessed 11 March 2015).
6. Are you missing something? Engaging and enabling employees for success. Available at: www.haygroup.com/downloads/nl/Are_you_missing_something.pdf (Accessed 26 February 2015).
7. Hellevig J. How to build a corporate culture of engagement, customer focus and innovation.. Available at: http://directsearch.awarablogs.com/pdf/Employee%20Engagement%20in%20Russia%2009%202012%20Preview.%20How%20Russia%20engaged%20me.pdf (Accessed 26 February 2015).
8. Available at: http://www.aon.com/attachments/human-capital-consulting/2013_Trends_Global_Engagement_Highlights.pdf (Accessed 26 February 2015).
9. Available at: http://www.gallup.com/strategicconsulting/126806/Q12-Meta-Analysis.aspx (Accessed 26 February 2015).
10. Available at: http://www.iedp.com/Pages/DocumentManager/Engaging%20for%20Success.pdf (Accessed 26 February 2015).
11. Available at:http://www.kenexa.com/getattachment/1d2ded1d-4e1c-4820-a3c2-14b5185876ae/Engagement-Trends-Over-Time.aspx
12. Available at: http://www.rosatom.ru/employee/sotrudnikam/kariernie_vozmozhnosti/innovations (Accessed 26 February 2015).
13. Available at: http://www.towerswatson.com/en/Insights/IC-Types/Survey-Research-Results/2011/02/The-Power-of-Three--Taking-Engagement-to-New-Heights (Accessed 11 March 2015).
14. It’s Time to Rethink Employee Engagement. Available at: www.forbes.com/sites/cywakeman/2013/01/14/its-time-torethink-employee-engagement (Accessed 26 February 2015).
15. Royal M., Agnew T. The Enemy of Engagement. Available at: http://www.haygroup.com/downloads/ru/misc/the_frustrated_employee_rus.pdf (Accessed 26 February 2015).
16. State of the Global Workplace. Available at: www.gallup.com/strategicconsulting/164735/state-global-workplace.aspx (Accessed 26 February 2015).
17. Available at: http://www.vedomosti.ru/career/news/20871681/sekret-vovlechennosti#ixzz2uATAIkrB
18. What’s Wrong With Employee Engagement? The Top 20 Potential Problems. Available at: www.ere.net/2012/02/23/what%E2%80%99s-wrong-with-employee-engagement-thetop-20-potential-problems (Accessed 26 February 2015).
19. Why Are So Many Employees Disengaged? Available at: www.forbes.com/sites/victorlipman/2013/01/18/why-are-somany-employees-disengaged (Accessed 26 February 2015).
20. Why employee engagement programs fail. Available at: http://leadingcompany.smartcompany.com.au/managing-people/why-employee-engagement-programs-fail (Accessed 26 February 2015).