employee
Ural Institute of State Fire Service of EMERCOM of Russia (kafedra kafedry obschetehnicheskih disciplin, docent)
Revda, Ekaterinburg, Russian Federation
The article deals with the evaluation of the level of formation of professional competences of students within the technical disciplines. Proposed by description competency for descriptors: to know, be able, to master skills and the method of weighted estimates for ascertaining the level of formation of professional students’ competence. It also offers and describes the levels of development of professional competences and shows the Foundation of assessment tools. Describes step by step methodology for applying the method of weighted estimates for estimating the level of formation of professional competence of University students during studying technical disciplines and provides forms to describe the results of the evaluation in accordance with the developed descriptors. It represents the experience of applying the method of weighted estimates of the costs of the level of formation of professional competence of students in studying of discipline «Mechanical equipment and tools of automatisation». It contains the conclusion about the effectiveness and objectivity of the evaluation of the characteristics of formation of professional competence of students, obtained by applying the method of weighted estimates.
professional competence, level of formation, the descriptor, the method of weighted estimates, evaluation matrix.
Введение в действие компетентностно ориентированных федеральных государственных образовательных стандартов третьего поколения (ФГОС-3, ФГОС-3+), а также возможный переход к стандартам четвертого поколения, также основанным на компетентностном подходе, актуализируют проблему констатации уровней сформированности профессиональных компетенций, заложенных во ФГОС, и оценки уровня сформированности профессиональных компетенций у обучаемых в результате прохождения отдельных дисциплин.
При этом под профессиональной компетенцией мы понимаем способность специалиста решать профессиональные задачи в определенных условиях, детерминированных областью его профессиональной деятельности [1, 4].
Актуальность оценки уровня сформированности профессиональных компетенций объясняется недостаточной разработанностью методики оценки и фондов оценочных средств. В настоящее время применяется традиционная методика оценки уровня сформированности знаний и умений студентов, который затем экстраполируется в определенный уровень сформированности профессиональной компетенции, который раскрывается спектром знаний, умений и навыков специалиста [3].
Учитывая необходимость оценки уровня сформированности профессиональных компетенций по отдельным учебным дисциплинам, на кафедре технологии машиностроения Российского государственного профессионально-педагогического университета проведен эксперимент по применению метода взвешенной оценки уровней сформированности профессиональных компетенций студентов по техническим дисциплинам. В ходе экспериментальной работы каждая профессиональная компетенция была раскрыта на уровне дескрипторов, которые определяют содержание подготовки по дисциплине, необходимое для формирования заданной профессиональное компетенции. Дескрипторное описание профессиональных компетенций было проведено в дескрипторах: знать, уметь, владеть.
1. Ba1. Bespal´ko V.P. Slagaemye pedagogicheskoj tehnologii [Terms of educational technology], Moscow, Pedagogika Publ., 2012. 192 p.
2. Gerasimenko A.Ju., Shterenzon V.A. K voprosu ob jekspertnyh obuchajushhih sistemah [On the issue of expert training systems]. Materialy VII mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Novye informacionnye tehnologii v obrazovanii» [New Information Technologies in Education Proceedings of the VII International Scientific and Practical Conference. Russian State Vocational Pedagogical University]. Ekaterinburg, 2014. pp. 213-215. (In Russian).
3. Miroshin D.G., Kostina O.V. Modul´nyj podhod k organizacii korporativnoj podgotovki rabochih kadrov [Modular approach to the organization of corporate personnel training]. Sovremennye problemy nauki i obrazovanija [Modern problems of science and education], 2014, I. 11, pp. 86-90. (In Russian).
4. Miroshin D.G. Distancionnoe obuchenie studentov tehnicheskim disciplinam s ispol´zovaniem mul´timedijnyh sredstv [Distance education students in technical subjects using multimedia]. Fundamental´nye issledovanija [Fundamental research], 2014, I. 5, pp. 187-191. (In Russian).