Moskva, Moscow, Russian Federation
The authors propose a systemic, holistic approach to using historical experience and aspects of subject orientationof the Russian schools at the present stage of its modernization. The article provides the analysis of ongoing modernization of education, discusses the need for a scientific system approach to understand this global phenomenon in education. It substantiates the methodology of the possibility of creating research apparatus and technological tools to provide organic coordination between purpose, logic, milestones, meansof research activities, midterm and final resultsof modernization.
historical approach to subject orientation of Russian schools, modernisation, technology of engineering the education systems with desired properties, management of process and system of modernization.
В настоящее время формируется установка на изменение стратегии дальнейшего развития российского образования с целью построения его на традиционно-консервативной основе. В условиях происходящих социальных перемен консерватизм трактуется как признание ценности традиций и идеалов прошлого и восстановление утраченных позиций. Выработка новой стратегии развития российского образования на традиционно-консервативной основе объективно предполагает многомерный исторический анализ процесса развития образования в России.
В основу идеологии современного российского национального консерватизма входят традиции и идеалы справедливости, солидарности и соработничества. Выступая на Отделении философии и теоретической педагогики РАО в январе 2015 г., член-корреспондент РАО М.В. Богуславский предложил рассматривать указанные проблемы в двух ракурсах: историко-теоретическом и проективно-практическом [16, 17], а в качестве методологии взять основные пункты предложенные Президентом Российской Федерации:
- трактовка отечественной истории как основы нашей национальной идентичности и культурно-исторического кода;
- понимание неразрывности и взаимосвязи всех этапов развития нашего государства и нашей государственности;
- уважительное отношение к самым драматическим и неоднозначным событиям в нашей истории, как неотъемлемой части прошлого.
1. Federal’nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g. N 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law of December 29, 2012 N 273-FZ «On Education in the Russian Federation»].
2. Zakon RF «Ob obrazovanii. Prinyat GD 12 iyulya 1995g. [RF Law «On Education. Adopted by the State Duma on July 12, 1995.].
3. Kontseptsiya profil’nogo obucheniya v uchrezhdeniyakh obshchego i srednego obrazovaniya [Kontseptsiya profile training institutions in general and secondary education]. Shkol’nye tekhnologii [School tehnologii]. 2002, I. 4, pp. 79-91.
4. Sazonov B.V. Problemy i puti modernizatsii rossiyskogo obrazovaniya [Problems and path of modernization of Russian education].
5. Alferov Zh.I., Sadovnichiy V.A. Obrazovanie dlya Rossii XXI veka [Education for Russia in XXI century]. Available at: http://www.emomi.com/download/sadovnichiy/alferov.htm.
6. Gogol’ N.V. Polnoe sobranie sochineniy [Complete collection of works]. Moscow, AN SSSR Publ., 1940.
7. Ushinskiy K.D. Tri elementa shkoly [Three elements of the school]. Izbr. ped. soch. [Selected works]. V. I. Moscow, Pedagogika Publ., 1974, pp. 32-50.
8. Rozanov V.V. Sobranie sochineniy. Kogda nachal’stvo ushlo… [Collected Works. When the boss is gone ...]. Moscow, Respublika Publ., 2005.
9. Rozanov V.V. Sobranie sochineniy. V nashey smute (Stat’i 1908 g. Pis’ma k E.F. Gollerbakhu ) [Collected Works. Our Troubles (Article 1908 Letters to Gollerbahu EF)]. Moscow, Respublika Publ., 2004.
10. Mendeleev D.I. Zavetnye mysli [Treasured mysli]. Moscow, Golos-Press Press, 2009.
11. Vasekin S.V., Murav’ev V.I., Pronchev G.B. Sotsial’nye seti i innovatsionnoe razvitie Rossii [Social networks and innovative development of Russia]. Moscow, RITs MGGU im. M.A. Sholokhova Publ., 2013. 130 p.
12. Erina T.M., Monakhov V.M.. Razvitie didakticheskogo potentsiala profilizatsii shkol’nogo obrazovaniya v kontekste prokhodyashchey modernizatsii [The development of didactic potential of profiling in the context of school education passing modernization]. Izvestiya RAO [News RAO].2013, I. 2, pp.88-96.
13. Monakhov V.M., Erina T.M. Sistemno-tselostnyy podkhod k konstruirovaniyu innovatsionnogo didakticheskogo instrumentariya dlya issledovaniy protsessa modernizatsii obrazovaniya [System-integrated approach to the design of innovative didactic tools for studying the process of modernization of education]. Trudy YIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii « Sovremennye informatsionnye tekhnologii i IT- obrazovanie», 8-10 noyabrya 2013g. MGU im. M.V.Lomonosova [Proceedings of the International scientific-practical conference «Modern Information Technologies and IT Education», November 8-10, 2013. MSU. University], pp. 97-106.
14. Erina T.M., Monakhov V.M. Nuzhna li segodnya adaptivnaya optimal’naya sistema modernizatsii obrazovaniya s napered zadannymi svoystvami [Do today adaptive optimal system of education modernization with predetermined properties]. Izv. Volgogr. gos. ped. un-ta [Math. Volgogr. state. ped. Univ.]. 2013, I. 7(82), pp. 44-50.
15. Smolin O.N. Obrazovanie. Politika. Zakon. Federal’noe zakonodatel’stvo kak faktor obrazovatel’noy politiki sovremennoy Rossii [Federal legislation as a factor in educational policy today Russia]. Moscow, 2010.
16. Boguslavskiy M.V. Konservativnaya strategiya modernizatsii rossiyskogo obrazovaniya (istoriya i perspektiva) [Conservative strategy of modernization of the Russian education (history and perspectives)]. Izvestiya Rossiyskoy akademii obrazovaniya [Proceedings of the Russian Academy of obrazovaniya]. 2014, I. 1 (29)
17. Boguslavskiy M.V. Modernizatsiya rossiyskogo obrazovaniya v kontekste sovremennoy strategii ego razvitiya [Modernization of Russian education in the context of modern development strategy]. Vestnik Bryanskogo gos.universiteta im. Petrovskogo [Herald Bryansk gos.universiteta them. Petrovsky]. 2014, I. 1.