ON "LIFE SAFETY" PROGRAMS CONTINUITY FOR SECONDARY VACATIONAL AND HIGHER EDUCATION
Rubrics: EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers issues of continuity of "Life Safety" disciplines through secondary vocational education and higher education. Several Federal state educational standards of secondary professional education in different fields, structure and content of the draft program of "Life Safety" discipline have been analyzed. Main priorities of “Life Safety” content for secondary professional education related to the issues of civil defense and basic military service have been revealed. Inconsistency between the "Life Safety" title and program contents in secondary professional education has been defined. Introduction of alternative disciplines into educational programs to study issues of human labour and environmental security has been examined.

Keywords:
"Life Safety" discipline, secondary professional education, disciplines continuity.
Text
Publication text (PDF): Read Download

1. Введение

Преемственность образовательных программ различных ступеней и уровней является одной из важнейших проблем современного образования. В последнее время все более значимым становится вопрос о преемственности и непрерывности образовательных программ различных уровней обучения в области безопасности [1, 2]. Основной путь непрерывного, последовательного формирования культуры безопасности связан с изучением отдельных разделов предметов «Окружающий мир» в начальной школе, «Основы безопасности жизнедеятельности» (ОБЖ) в средней, дисциплин «Безопасность жизнедеятельности» (БЖД) в средних профессиональных и высших учебных заведениях. Ранее отмечалось, что предмет ОБЖ не вполне отвечает своему названию, так как содержательно дублирует существовавшую до 1993 г. в средней школе дисциплину «Начальная военная подготовка» с включением отдельных вопросов обеспечения защиты в чрезвычайных ситуациях [3].

В статье речь пойдет о преемственности дисциплин БЖД в среднем профессиональном (СПО) и высшем образовании (ВО). Важность этого связана с тенденцией к объединению организаций СПО и с созданием конгломератов колледж-вуз и, как следствие, с ростом спроса на высшее образование среди выпускников средних профессиональных учебных заведений. При этом, освоив дисциплину БЖД в колледже (техникуме), студенты пытаются «перезачесть» ее в вузе. Вопрос о правомерности подобного «перезачета» становится особенно актуальным [4].

References

1. Devisilov V.A. Conceptual bases of education in the field of safety: Higher education in Russia. Higher Education in Russia. 2008, I. 9, pр. 27-31. (in Russian).

2. Devisilov V.A. Noksology culture as a factor for sustainable development in the risk society: Alma mater (Vestnik Higher School). 2010, I. 11, pp. 25-29. (in Russian).

3. Belov S.V., Devisilov V.A., Simakova E.N. Sample program of the discipline "Basics of Life Safety" for secondary school. Basics of Life Safety. 2003, I. 11, pp. 44-49. (in Russian).

4. Devisilov V.A. Content and technology of planning main educational programs at higher school (by the example of "Safety in techno sphere"): Safetyin Technosphere, 2010, I. 5, pp. 49-70. (in Russian).

5. A model program of discipline "Life Safety" for educational institutions, implementing educational programs secondary professional education. Available at: http://www.bgtc.su/docs2/2060.pdf free (accessed 29 April 2015). (in Russian).

6. Aleksandrov A.A, Devisilov V.A., Simakova E.N. Educational and Methodical Association of Higher Education Institutions on University Polytechnic Education. Safety in Technosphere. 2013, I. 4 (43), pp. 49-70. (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?