Abstract and keywords
Abstract (English):
The problems of creation of project network for innovation projects implementation are observed in the article. The authors study questions regarding the essence and peculiarities of the project networks, as well as approaches to innovation project activity in project networks organization. Special attention is paid to research of the “strong” ties role in both project and project network success and efficiency. Basing on the results the recommendations for project networks implementation are provided.

Keywords:
project network, innovation project, innovation project management, network approach, strong ties, network broker.
Text

Введение

Сети, наряду с рыночными и иерархическими структурами управления, являются основными формами социальной организации [7]. Все больше исследователей делают акцент именно на сетевой форме организации экономической деятельности как наиболее точно отражающей социально-экономические процессы и взаимосвязи между субъектами в современных условиях.

В экономической теории рынок описывается как спонтанный механизм координации, придающий движимым личными интересами действиям индивидов и фирм рациональность и согласованность [16]. Иными словами, рынок предоставляет участникам возможности выбора и адаптивности. С другой стороны, иерархическая структура отдельных организаций делает возможным совершение внутренних транзакций и потоков ресурсов, которое сопровождается формализованными процедурами, четким разделением ролей и границ департаментов (отделов) [16]. В сетевой форме организации деятельности, в противовес рыночной и иерархической, транзакции между субъектами осуществляются не при помощи дискретного обмена, не благодаря лишь административным механизмам, а через сети индивидов, вовлеченных во взаимовыгодные, избирательные и благоприятные взаимоотношения [16]. Таким образом, не являясь гибридной, сетевая форма организации деятельности имеет ряд преимуществ эффективности, которыми не обладают отдельно рынки либо иерархии, и благодаря этим преимуществам сети превалируют над остальными формами [15].

References

1. Alin P. et. al. Aligning misaligned systemic innovations: Probing inter-firm effects development in project networks. Project Management Journal. 2013. Vol. 44. № 1. P. 77-93.

2. Artto K. et. al. Subcontractors’ business relationships as risk sources in project networks. International Journal of Managing Projects in Business. 2008. Vol. 1. № 1. P. 88-105.

3. Batterink M.H. et. al. Orchestrating innovation networks: The case of innovation brokers in the agrifood sector. Entrepreneurship & Regional Development. 2010. Vol. 22. № 1. P. 47-76.

4. Chesbrough H.W. The era of open innovation. MIT Sloan Management Review. 2003. Vol. 44. № 3. P. 35-41.

5. Cravens D.W. et. al. New organizational forms for competing in highly dynamic environments: The network paradigm. British Journal of Management. 1996. Vol. 7. № 3. P. 203-218.

6. Jones C.A. et. al. General theory of network governance: Exchange conditions and social mechanisms. The Academy of Management Review. 1997. Vol. 22. № 4. P. 911-945.

7. Jung D.F., Lake D.A. Markets, Hierarchies, and Networks: An Agent-Based Organizational Ecology. American Journal of Political Science. 2011. Vol. 55. № 4. P. 972-990.

8. Lim S.L. et. al. StakeNet: Using social networks to analyse the stakeholders of large-scale software projects. Proceedings of the 32nd International Conference on Software Engineering - ICSE. 2010. Vol. 1. P. 295-304.

9. Manning S. Embedding projects in multiple contexts - a structuration perspective. International Journal of Project Management. 2008. Vol. 26. № 1. P. 30-37.

10. Manning S. Managing project networks as dynamic organizational forms: Learning from the TV movie industry. International Journal of Project Management. 2005. Vol. 23. № 5. P. 410-414.

11. Manning S. The strategic formation of project networks: A relational practice perspective. Human Relations. 2010. Vol. 63. № 4. P. 551-573.

12. Mele C. Conflicts and value co-creation in project networks. Industrial Marketing Management. 2011. Vol. 40. № 8. P. 1377-1385.

13. Oke A., Idiagbon-Oke M. Communication channels, innovation tasks and NPD project outcomes in innovation-driven horizontal networks. Journal of Operations Management. 2010. Vol. 28. № 5. P. 442-453.

14. Oke A. et. al. The relationship between brokers’ influence, strength of ties and NPD project outcomes in innovationdriven horizontal networks. Journal of Operations Management. 2008. Vol. 26. № 5. P. 571-589.

15. Podolny J.M., Page K.L. Network Forms Of of OrganizanionOrganization. Annual Review of Sociology. 1998. Vol. 24. P. 57-76.

16. Powell W.W. Neither Market Nor Hierarchy: Network Forms of Organization. Research in Organizational Behavior. 1990. Vol. 12. P. 295-336.

17. Rizova P. Are you networked for successful innovation?. MIT Sloan Management Review. 2006. Vol. 47. № 3. P. 49-55.

18. Ruuska I. et. al. Dimensions of distance in a project network: Exploring Olkiluoto 3 nuclear power plant project. International Journal of Project Management. 2009. Vol. 27. № 2. P. 142-153.

19. Sandhu M.A., Helo P. Network aAroach to project Project business Business analysis Analysis. Engineering, Construction and Architectural Management. 2006. Vol. 13. № 6. P. 600-615.

20. Thorelli H.B. Networks: Between Markets and Hierarchies. Strategic Management Journal. 1986. Vol. 7. № 1. P. 37-51.

21. Windeler A., Sydow J. Project networks and changing industry practices - Collaborative content production in the German television. Organization Studies. 2001. Vol. 22. № 6. P. 1035-1060.

Login or Create
* Forgot password?