This article discusses the aesthetic development and labour education of primary school pupils in the process of familiarization with the theoretical basics of design and practical training for the implementation of design works. In view of the teaching experience of the author the technique and the most appropriate training subjects with children of this age group, different techniques of two-dimensional and three-dimensional images creating, the necessary art materials and equipment are described. The lessons notes for section "Basis of print design" on the topic "Logo" are presented.
development of artistic taste and creative abilities of younger schoolchildren, harmonic personality, teaching the basics of design in the primary school, the concept of "logo", practical work of students for creating sketches and drawings.
ДИЗАЙН КАК ИСКУССТВО ХУДОЖЕСТВЕННОГО КОНСТРУИРОВАНИЯ ПРЕДМЕТНОГО МИРА
Конец XX — начало XXI в. принесли нам наряду с положительными и множество отрицательных плодов. Уменьшение тяги к прекрасному, неразвитость художественного вкуса, несомненно, относятся к последним. Живопись, рисунок, скульптура, не потеряв своего значения для эстетически развитых людей, оказались в сложных условиях, утратив актуальность для широких слоев населения. Несмотря на всю бесспорную важность высокого изобразительного искусства, так ли пронизана им жизнь рядового человека? Во многих ли домах бережно хранятся оригиналы или хотя бы репродукции живописных полотен, графических листов, слепки скульптур? Насколько часто даже образованный человек проводит время в музеях, посещает выставки? Ответ, к сожалению, не слишком утешителен…
Однако то, что, несомненно, относится к сфере изобразительного искусства, окружает людей в наше время повсюду: на улице, в метро, магазинах. Оно проявляет себя на страницах журналов, в одежде, предметах быта, автомобилях, полиграфии. Речь, конечно, идет о художественном оформлении и проектировании, то есть дизайне.
1. Zymaleva L.V. Krasota povsednevnoy zhizni. Osnovy dizayna v nachal’noy shkole [The beauty of everyday life. Design Basics in primary schools]. Izobrazitel’noe iskusstvo v shkole [Fine Arts School]. 2011, I. 2, pp. 29-37.
2. Ivanchenko V.I. Zanyatiya v sisteme dopolnitel’nogo obrazovaniya detey [Classes in the system of supplementary education for children]. Moscow, Uchitel’ Publ., 2007.
3. Kabkova E.P. Pedagogicheskie tekhnologii v dopolnitel’nom khudozhestvennom obrazovanii [Pedagogical technology in additional art education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011.
4. Morgun D.V., Orlova L.M. Dopolnitel’noe obrazovanie detey v voprosakh i otvetakh [Additional education of children in the questions and answers]. Moscow, EkoPress Publ., 2012.
5. Nemenskiy B.M. Izobrazitel’noe iskusstvo [Visual Arts: work programs. Subject line tutorials]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2013.
6. Primernaya programma po izobrazitel‘nomu iskusstvu. Primernye programmy nachal’nogo obshchego obrazovaniya [Estimated program in fine arts. Sample programs of primary education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2009.
7. Sokol’nikova N.M. Izobrazitel’noe iskusstvo i metodika ego prepodavaniya v nachal’noy shkole [Fine art and technique of its teaching in primary schools]. Moscow, Akademiya Publ., 1999.
8. Shpikalova T.Ya. Izobrazitel’noe iskusstvo: rabochaya programma. [Visual Arts: work program]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011.
9. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya [The federal state educational standard of primary education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2009.