The author discusses personnel management issues, drawing on the example of studying a sports team as a small group. Along with the background of the «small group» concept the author presents evidence that a sports team meets all major features of a small group, thus making it possible to enhance sports team functionality through considering and utilizing effects, inherent to a small group. The problem of formal and informal groups within sports teams is especially emphasized. It is pointed out that in studying personnel management problems it is helpful to consider experience, related to shaping and managing sports teams. This experience is invaluable due to the fact, that in sports any idea implemented in practice, is immediately translated into the sports team’s score, which makes it possible to impartially and promptly assess the validity of a coorespondent idea. This is especially true in regard to team sports, such as football. Since each sports team consists of several small groups, in order to maximize its functionality one should gain deep understanding of peculiarities related to formal and informal groups forming and dynamics. Both types of groups — formal and informal — can be found in any sports team. Both types are of importance to the team functionality and both affect the team functionality. The team achieves the highest effectiveness, when its size is relevant to its goals. The team should be composed of individuals with differing character traits and whose norms and values are conducive to achieving the organizational goals. Moreover, of great importance is the task of forging the team spirit and the atmosphere with the healthy level of proneness to conflicts and with the lack of dominance on part of team members, enjoying higher positions. Among challenges, hindering team building process, are such severe obstacles, as overall inefficiency of performance arrangements, poor morale and mental determination or inadequate level of professionalism. It takes much time and efforts on part of all those involved to shape and manage small groups and/or sports teams.
sports team, small group, formal group, informal group, football.
Для изучения проблем управления персоналом полезно обратиться к опыту, накопленному при формировании и управлении спортивными командами. Огромная ценность этого опыта заключается в том, что в спорте любая идея немедленно находит свое отражение в спортивных результатах, и, таким образом, ее эффективность можно быстро и объективно оценить. Особенно это касается командных видов спорта, например футбола. Ниже рассмотрены проблемы управления персоналом на примере изучения спортивной команды как малой группы.
Первый вопрос, который возникает при изучении спортивной команды как малой группы, это: стоит ли тратить заметные средства и усилия на изучение феномена малой группы применительно к спортивной команде? Хотя тема феномена спортивной команды как малой группы может показаться на первый взгляд не особенно актуальной и уже достаточно изученной, это не так.
Тема феномена малой группы в спорте актуальна потому, что спорт — это модель отношений в значительной части общества, поэтому многое, что можно понять, изучая спортивную команду как малую группу, можно использовать в других сферах. Особенно это применимо к задачам управления персоналом. На примере отношений внутри спортивной команды многие проблемы проявляются особенно ярко, и их можно исследовать. Это происходит в силу относительной быстроты протекания процессов и в силу их хорошей наблюдаемости. Можно провести аналогию с генетикой.
Как генетики исследуют свои ключевые гипотезы на мухах дрозофилах, так и менеджеры, наблюдая спортсменов, могут делать выводы, эффективные для других сфер деятельности. Не случайно многие идеи менеджмента (например, идея team building) пришли в бизнес из спорта.
Вопрос об актуальности изучения спортивной команды как малой группы возникает и потому, что социальная и экономическая роль спорта обычно недооценивается. Между тем только совокупные доходы от спорта, возможно, составляют 6% от ВВП стран Запада. Это больше, чем сельское хозяйство или автомобилестроение. Роль социального влияния спорта также велика. Достаточно сослаться только на движение фанатов, которое в ряде стран стали заметным политическим фактором.
1. Vizitey N.N. Teoriya fizicheskoy kul´tury: k korrektirovke bazovykh predstavleniy. Filosofskie ocherki. M., 2009. S. 142-154.
2. Matveev L.P. Sport. Tendentsii sotsiokul´turnogo razvitiya Rossii. 1960-1990 gg. M., 1996. S. 407-414.
3. Matveev L.P. Sport dlya vsekh i sport ne dlya vsekh. M., 2000.
4. O’Makhouni M. Fizicheskaya kul´tura - vizual´naya kul´tura: Per. s angl. M., 2010. 296 s.
5. Orlov A.S. Teoreticheskie i prikladnye problemy sotsiologii rekreatsii: Avtoref. dis. … d-ra sotsiol. nauk. M., 1993.
6. Stolyarov V.I. Sotsiologiya fizicheskoy kul´tury i sporta. M., 1999.
7. Eber Zh. Sport protiv fizicheskoy kul´tury / Pod red. G.A. Dyuperrona. L., 1925.
8. Ancona D., Kochan T., Scully M., Maanen J.V., Westney D.E. Managing for the Future. Organisational Behaviour & Processes. Teams in Organisations. Module 6. Massachusetts Institute of Technology. South-Western College Publishing. An International Thomson Publishing Company, 1996.
9. Asch S.E. Effects of group pressure upon the modification and distortion of judgement. In H. Guetzkow (ed.) Groups, Leadership and men. Pittsburgh: Carnegie Press, 1951.
10. Bales R. Personality and Interpersonal Behaviour. Holt, Rinehart and Winston, New York, 1970.
11. Bykhovskaya I. Body Culture in Russia: Cross-Cultural Analysis of the Traditional - Soviet - Perestroika Spaces. Sport e Culture / Sport and Culture. Callopezzati, 2005. P. 243-253.
12. Edelman R. Serious Fun. A History of Spectator Sports in the USSR. N. Y., 1999. P. 17.
13. Eichberg H. Body Cultures: Essays on Sport, Space and Identity. Copeng., 1998.
14. Featherstone M. The body in consumer culture. Theory, culture & society. 1982. Vol. 2. P. 18-33.
15. Girdham M. (1990). Interpersonal Skills at Work. 2d ed. London: Prentice Hall, 1990.
16. Images of Sport in the World / ed. by J. Mester. Cologne, 1995.
17. Krawczyk Z. Sport and Culture. Sport as a Symbol. Sport. Culture and Society. Warsaw, 2005. P. 82-99.
18. Meyers T. Neues Lexikon. Leipzig, 1976. P. 52.
19. Plessner H. Soziologie des Sports. Weinheim, 1961.
20. Sport in Space and Time / ed. O. Weiss and W. Schulz. Vienna, 1995.