COMMUNICATION IN THE ORGANIZATIONAL ENVIRONMENT OF THE FIRM (PERSONAL EXPERIENCE OF MANAGEMENT CONSULTING)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The fi rst part of the article describes specifi c paradoxes of pseudo-managerial situations, that arise at industrial enterprises, and suggests an algorithm for case study from the perspective of business communication and its informational and communicative peculiarities. Communication can be manageable, unmanageable, and self-managing. They appear in businesses as interlevel, unilevel, and intralevel communications. One or another type of communication can become central and form a managerial position. Leader’s management in the system of his/her communications can be: unprofessional, when problems are solved at the expense of moral and economical losses; weak, when secondary issues are solved instead of prior ones; pseudo-managerial, when solving one problem leads to new problems, issues, confl icts; formal, when those in charge keep aloof from common goals and stick to personal duties. The second part of the article describes methodological and theoretical variants of personnel’s info-communication in business enterprises and typical reasons of confl icts.

Keywords:
communication, organisationalbehaviour, pathological communication, managerial situation, responsible interdependence, managerial position, pseudopleuronectes situation, communication network, encoding information in communications, zone «communicative space».
Text

Ситуационная аналитика коммуникаций

Коммуникации есть способ обмена информацией между сотрудниками фирмы. Этот обмен может быть устным или письменным, формализованным или неформализованным, вербальным или невербальным. С одной стороны, коммуникация проявляется как процесс, с другой стороны, как единичные акты поведения. Коммуникация несет в себе двойственную функцию, являясь одновременно и общением между сотрудниками, и сообщением той или иной информации. С точки зрения теории управления коммуникация есть средство, с помощью которого сотрудники объединены в организацию для достижения общей цели, ради которой организация создана. Миссия коммуникаций — обеспечивать взаимопонимание сотрудников посредством их информированности для координации совместной деятельности. В недрах коммуникаций зарождается, проявляется и воспроизводится то или иное организационное поведение. Можно сказать, что организационное поведение является детищем коммуникаций: каковы коммуникации в деловой организации, таковы и модификации организационного поведения.

Коммуникации в организациях проявляют себя в трех значениях: они оказываются эффективно управляемыми, неуправляемыми и самоуправляемыми. Управление коммуникациями, например, в производственной организации, происходит в ее трех основных зонах: а) межуровневые (высшее-среднее и низовые звенья, т.е. управление «сверху-вниз» и «снизу-вверх» с обратной связью; б) одноуровневые (низовой уровень — бригады, средний уровень — цеха, высший уровень — — головной офис); в) внутриуровневые (только бригады, только цеха, только офис). В торговых организациях — это управление на рабочих местах в залах и в офисе. 

Неуправляемые коммуникации возникают там, где происходят сбои в организации управления и проявляются на всех уровнях тогда, когда искажается и нарушается информационная база коммуникаций. Самоуправляемые коммуникации представляют высшую степень организационного управления, когда происходит лишь их настройка руководителями. Но здесь могут возникать патологии, когда, например, организуются группки, которые используют свои возможности для воровства или для давления на руководство с целью обеспечения своего благополучия в ущерб общему делу. Неэффективные и патологические коммуникации — главная сфера возникновения проблем организационного управления.

References

1. Groshev I.V., Krasnoslobodcev A.A. Organizacionnaja kul’tura [Organizational culture]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2013. 535 p.

2. Krasovskij Ju.D. Organizacionnoe povedenie [Organizational behavior]. Moscow, JuNITI Publ., 2012. 488 p.

3. Krasovskij Ju.D. Konsalt-diagnostika upravlencheskih otnoshenij firmy [The firm management relations consult diagnostics]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2013. 232 p.

4. Krasovskij Ju.D. Organizacionnaja diagnostika sociokul’turnyh processov v firme [Organizational diagnosis of the socio-cultural processes in the company]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2014. 295 p.

5. Krasovskij Ju.D. Sociokul’turnye osnovy upravlenija biznes-organizaciej [Socio-cultural foundations of management business organization]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2007. 391 p.

6. Groshev I.V., Krasnoslobodcev A.A. Organizacionnaja kul’tura [Organizational culture]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2013. 535 p.

7. Frolov S.S. Sociologija organizacij [Organization sociology]. Moscow, Gardariki Publ., 2001. 250-272 pp.

8. Lasswell H.D. The structure and function of communication in society. The Communication of Ideas; in L. Bryson (ed.). N.Y.: Harper and Brothers, 1948. P. 37-51.

9. Shanno C. The Mathematical Theory of Communication. The Bell System Technical Journal. 1948. Vol. XXVII. # 3. P. 379-423 and 623-656 (July and October 1948).

10. Shennon K. Raboty po teorii informacii i kibernetike [Work on information theory and Cybernetics]. Moscow, Izd. inostr. Lit. Publ., 1963. 830 p.

11. Osgoo Ch.E., Suc G.J., Tannenbaum P.H. The measurement of meaning. Urbana, ILL: University of Illinois Press, 1957. 264 p.

12. Lazarsfeld P. and Merto R. Mass Communication, popular taste and organized social action. The Communication of Ideas; in L. Bryson (ed.). N.-Y.: Harper and Brothers, 1948. P. 95-118.

Login or Create
* Forgot password?